*
Język polski - poziom rozszerzony - matura 2012 Dodane 2012-05-07 08.45 , komentarzy 6

Rozszerzona matura z języka polskiego 2012 [odpowiedzi, arkusze, pytania]

Dzisiaj (7 maja 2012 roku) jest drugi dzień matur. Uczniowie zdają maturę z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Zobaczcie pytania, sprawdźcie odpowiedzi.

Dzisiaj (7 maja 2012 roku) jest drugi dzień matur. Uczniowie ...

Gosia i Ania już są po maturze

Autor: Michalina Bednarek

Czytaj również: Matura z języka polskiego? Banał!

Pisemna część egzaminu na obu poziomach sprawdza umiejętność rozumienia czytanego tekstu nieliterackiego i pisania własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu. Podczas egzaminu zdający otrzymuje jeden arkusz egzaminacyjny. Na rozwiązanie zadań z arkusza z poziomu podstawowego zdający ma 170 minut, a z arkusza z poziomu rozszerzonego 180 minut.



Zobacz: Matura 2012 - Język Polski - arkusz część rozszerzona



Arkusz matury 2012 z języka polskiego na poziomie rozszerzonym składa się z dwóch części:

a) części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu,
b) części sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu.
Część sprawdzająca rozumienie czytanego tekstu zawiera:
a) tekst (do 1000 słów),
b) test (do 10 zadań otwartych i/lub zamkniętych) z miejscami na wpisanie odpowiedzi.
Tekst (jeden lub kilka) służący do sprawdzenia umiejętności czytania będzie:
a) publicystyczny, popularnonaukowy, naukowy,
b) przejrzyście skonstruowany,
c) napisany staranną polszczyzną,
d) nieobrażający uczuć i światopoglądu zdającego.
Pytania testu sprawdzającego rozumienie czytanego tekstu mogą dotyczyć:
a) poziomu znaczeń, czyli:
• rozumienia słów, związków frazeologicznych, zdań; odczytywania znaczeń dosłownych i metaforycznych, znaczeń słów z kontekstu, odróżniania informacji od opinii, znajdowania słów – kluczy,
• rozumienia myśli zawartej w akapicie lub części tekstu, wyszukiwania informacji, selekcjonowania informacji, hierarchizowania, porównywania, dostrzegania analogii i przeciwieństw,
• rozumienia głównej myśli tekstu (rozumienia tekstu jako całości) oraz umiejętności wnioskowania;
b) poziomu struktury, czyli:
• kompozycji tekstu, tj. odróżniania wstępu, rozwinięcia, zakończenia, wskazywania zasady kompozycyjnej,
• odkrywania związków logicznych, czyli rozumienia toku przyczynowoskutkowego, wskazywania, np.: tezy, hipotezy, argumentów, kontrargumentów, przykładów, wniosków, zależności między zdaniami, akapitami i częściami tekstu, • rozumienia znaczenia występujących w tekście wyrazów, wskazujących na tok myślenia autora (sygnalizujących wnioskowanie, podtrzymywanie myśli, zwrot myśli, dygresję, powtórzenie myśli, nawiązanie do myśli zawartej w poprzednim akapicie);
c) poziomu komunikacji, czyli:
• genezy tekstu,
• rozpoznawania nadawcy,
• dostrzegania celu tekstu (intencji nadawcy),
• adresata i sposobu oddziaływania na niego,
• dostrzegania cech stylistycznych tekstu i rozumienia funkcjonalności środków językowych.

Pisanie na poziomie rozszerzonym


Na obu poziomach egzaminu sprawdzającego umiejętność pisania punktem wyjścia pracy abiturienta jest tekst (do 1000 słów), zawarty w arkuszu egzaminacyjnym.

Na poziomie rozszerzonym tematy są redagowane na podstawie jednego lub więcej tekstów albo fragmentów tekstów i zobowiązują do odczytania utworu/utworów zarówno na poziomie idei, jak i organizacji. Tematy będą zawierać polecenie, np.: zanalizowania i zinterpretowania tekstów, interpretowania tekstu literackiego we wskazanym kontekście, np.: filozoficznym, historycznoliterackim, kulturowym, kontekście utworów literackich wymienionych w rozdziale Wymagania egzaminacyjne, porównania tekstów, wyrażenia własnej opinii na temat tekstów kultury i problemów w nich zawartych oraz uzasadnienia jej, przeanalizowania języka tekstu, polemizowania z poglądem wyrażonym w tekście.

Wykaz lektur obowiązujących na poziomie rozszerzonym, jak na poziomie podstawowym, a ponadto:
1. literatura polska
− Jan Kochanowski Treny
− Juliusz Słowacki Kordian
− Witold Gombrowicz Trans-Atlantyk
− Maria Kuncewiczowa Cudzoziemka
− Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy
− Jan Paweł II Pamięć i tożsamość (od 2009 r.)
2. literatura powszechna
− Dante Boska Komedia – fragmenty Piekła
− Jan Wolfgang Goethe Faust – część I: fragmenty sceny w pracowni (rozmyślania
Fausta o sobie i swoim życiu, rozmowa z Mefistofelesem)
− Franz Kafka Proces
− Michaił Bułhakow Mistrz i Małgorzata

X

Miejsce
w rankingu
Piotr Kalsztyn

gg: 2340661 tel: 510026901 email: piotr.kalsztyn@mmsilesia.pl wydawca online mmsilesia

Autor ostatnio dodał:

Komentarze

maturzystka Gość
~maturzystka
Głupoty 2012-05-07 13.24

co to za głupoty? Wcale nie było żadnej części testowej. Może byście sprawdzili informacje zanim coś napiszecie.

k. Gość
~k.
GŁUPOTY 2012-05-07 13.55

zastanówcie się, poszukajcie zanim coś napiszecie.

Kasia Gość
~Kasia
masakra 2012-05-07 14.23

nigdy nie było czytania ze zrozumieniem na maturze rozszerzonej z polskiego ;D

ania Gość
~ania
scislej 2012-05-07 16.45

Do kasi: zlotko, bylo czytanie ze zrozumieniem, ale kilka lat temu. teraz jest tylko wypracowanie.

WSTYD Gość
~WSTYD
z roku na rok tylko coraz latwiej... 2012-05-07 17.38

wstyd jakby ktos tego nie zdal.

co za ludzi nam tu przygotowywuja.. oO

anon Gość
~anon
haha 2012-05-07 18.18

Czytając komentarz Kasi poczułam się taka stara skoro już się nie pamięta o poprzedniej wersji matury... a to dopiero 3 lata ;)

Dodaj swój komentarz: